Tecnulugia

Capisce a Legge di a Gravitazione Universale

Grazie à i studii di i scientifichi, hè statu pussibule capisce i fenomeni di a natura, è fà avanzamenti tecnulogichi cù l'anni. Newton, basatu annantu à l'studii di Galileo di e lege chì guverna u muvimentu di i prughjetti nantu à a Terra, è l'studii di Kepler di e lege di u muvimentu di i pianeti in u sistema solare, cunclude chì a forza necessaria per mantene un pianeta in una orbita dipende da e masse è da u distanza di separazione. A lege di a gravitazione universale, publicata in u 1687 da Isaac Newton, permette di determinà a forza cù chì dui oggetti cù massa sò attratti, essendu assai utile in u studiu di l'orbite di e comete, a scuperta di altri pianeti, e maree, u muvimentu di satelliti, frà altri fenomeni.

Cuncetti di basa per capisce "Lege di a Gravitazione Universale"

Vi invitemu à vede l'articulu Newton-Laws-faciule da capisce

Forza centripeta:

Forza chì forza u mobile à piegà a so traiettoria facendulu discrive un muvimentu circulare. A forza centripeta agisce nantu à un corpu direttu versu u centru di u percorsu circulare. U corpu sperimenta una accelerazione centripeta quandu a velocità, di modulu costante, cambia di direzione mentre si move. Vede a figura 1.

Forza centripeta
Figura 1. citeia.com

A forza centripeta pò esse calculata aduprendu a seconda legge di Newton [1], induve l'accelerazione centripeta pò esse spressa in funzione di velocità angulare, velocità lineare, o in funzione di u periodu di u corpu in muvimentu circulare. Vede a figura 2.

[nome di l'adinserter = "Blocu 1"]
Spressione matematica di forza centripeta
Figura 2. citeia.com

E lege di Kepler

L'astronomu Johannes Kepler hà spiegatu u muvimentu di e pianete di u sistema solare, per mezu di trè leggi: a legge di l'orbite, zone è periodi. [due].

Prima lege di Kepler, o lege di l'orbite:

tutte e pianete di u sistema solare giranu intornu à u sole in una orbita ellittica. U sole hè in unu di i dui fochi di l'ellissi. Vede a figura 3.

Prima Legge di Kepler
Figura 3 citeia.com

A seconda lege di Kepler, o lege di e zone:

U raghju chì unisce una pianeta à u sole descrive zone uguali in tempi uguali. A linea (imaginaria) chì va da u sole à una pianeta, spazza zone uguali in tempi uguali; vale à dì, u ritmu à chì l'area cambia hè custante. Vede a figura 4.

Seconda Legge di Kepler
Figura 4. citeia.com

Terza lege di Kepler, o lege di i periodi:

Per tutte e pianete, a relazione trà u cubu di u raghju di l'orbita è u quatratu di u so periodu hè custante. L'assi maiò di l'ellissi cubi è divisu per u periodu (tempu per fà una rivoluzione cumpleta), hè a stessa costante per e diverse pianete. L'energia cinetica di un pianeta diminuisce cume l'inversu di a so distanza da u sole. Vede a figura 5.

Terza Legge di Kepler
Figura 5 citeia.com

Lege di a Gravitazione Universale

A lege di a gravitazione universale, publicata in u 1687 da Isaac Newton, permette di determinà a forza cù chì dui oggetti cù massa sò attratti. Newton hà cunclusu chì:

  • I corpi sò attratti da u solu fattu d'avè massa.
  • A forza di attrazione trà i corpi hè visibile solu quandu almenu unu di i corpi in interazione hè enormamente grande, cum'è un pianeta.
  • Ci hè un'interazione à distanza, dunque, ùn hè micca necessariu chì i corpi sianu in cuntattu per chì a forza d'attrazione agisca.
  • L'interazione gravitazionale trà dui corpi si manifesta sempre cum'è una coppia di forze uguali in direzzione è modulu, ma in direzzione opposta.

Dichjarazione di a Lege di a Gravitazione Universale

A forza di attrazione trà duie masse hè direttamente prupurziunale à u pruduttu di e masse è inversamente prupurziunale à u quatratu di a distanza chì li separa. A forza di attrazione hà una direzzione chì coincide cù a linea chì li unisce [3]. Vede a figura 6.

A custante di prupurziunalità G trà e quantità hè cunnisciuta cum'è custante universale di gravitazione. In u sistema internaziunale hè equivalente à:

Formula di Gravitazione Universale Costante
Formula di Gravitazione Universale Costante
Lege di a Gravitazione Universale
Figura 6. citeia.com

Eserciziu 1. Determinate a forza cù chì i corpi di a figura 7 sò attratti in u vacuum.

Eserciziu 1- Determinate a forza cù chì i corpi sò attratti in u vacuum, applicendu e leggi di a gravitazione universale
Figura 7.citeia.com

Solució

In a figura 8 ci sò dui corpi cù massi m1 = 1000 kg è m2 = 80 kg, separati da una distanza di 2 metri. Applicendu a legge universale di a gravitazione, a forza di attrazione trà di elle pò esse determinata, cum'è mostratu in a figura 8.

Eserciziu 1- ci sò dui corpi cù massi m1 = 1000 kg è m2 = 80 kg, separati da una distanza di 2 metri. Applicendu a legge universale di a gravitazione, a forza di attrazione trà queste pò esse determinata
Figura 8. citeia.com

Deduzione di a Lege di a Gravitazione Universale

Partendu da a terza legge di Kepler chì lega u raghju à u periodu di una pianeta in orbita, l'accelerazione centripeta sperimentata da un pianeta hè inversamente prupurziunale à u quadratu di u raghju di a so orbita. Per truvà a forza centripeta chì agisce nantu à a pianeta, si adopra a seconda legge di Newton [], cunsidendu l'accelerazione centripeta chì sperimenta, spressa in funzione di u periodu. Vede a figura 9.

Deduzzione di a lege di a gravitazione
Figura 9. citeia.com

U valore di a costante di gravitazione universale hè statu determinatu da Henry Cavendish parechji anni dopu chì a legge di gravitazione di Newton sia stata stabilita. A custante G hè cunsiderata "universale" postu chì u so valore hè listessu in ogni parte di l'universu cunnisciutu, è hè indipendente da l'ambiente induve si trovanu l'ogetti.

Eserciziu 2. Determinate a massa di u pianeta Terra, sapendu chì u raghju hè 6380 km

Eserciziu 2- determinate a massa di u pianeta Terra
Figura 10. citeia.com

Solució

I corpi situati nantu à a superficia di a terra sò attratti versu u so centru, sta forza hè cunnisciuta cum'è u pesu di un corpu (forza cù a quale a Terra l'attira). D'altra parte, a seconda legge di Newton pò esse applicata esprimendu u pesu di u corpu in funzione di a gravità, cusì si pò ottene a massa di a Terra, cunnisciutu u so raghju. Vede a figura 11.

Eserciziu 2- I corpi situati nantu à a superficia di a terra sò attratti da u so centru
Figura 11. citeia.com

Applicazione di a lege di a gravitazione universale

A lege di a gravitazione universale hè utile per spiegà l'orbita di e comete, a scuperta di altri pianeti, e maree, u muvimentu di i satelliti, frà altri fenomeni.

E leggi di Newton sò rispettate esattamente, quandu si osserva chì una stella ùn rispetta micca hè perchè qualchì altra stella micca visibile disturbà u muvimentu, cusì l'esistenza di pianeti hè stata scuperta da u disturbu chì producenu in l'orbite di pianeti cunnisciuti.

Satelliti:

Un satellitu hè un ogettu chì orbita intornu à un altru ogettu di dimensioni maiò è campu gravitazziunale maiò, per esempiu, avete a luna, u satellitu naturale di u pianeta Terra. Un satellitu sperimenta una accelerazione centripeta perchè hè sottumessu à una forza attraente in u campu gravitazziunale.

Eserciziu 3. Determinate a velocità di un satellitu chì orbita intornu à a terra à 6870 km da u centru di a terra. Vede a figura 12

Eserciziu 3-Determinate a velocità di un satellitu
Figura 12 citeia.com

Solució

I satelliti artificiali sò tenuti in orbita intornu à a Terra per via di a forza d'attrazione chì a Terra esercita annantu à ellu. Usendu a legge universale di a gravitazione è a seconda legge di Newton, a velocità di u satellitu pò esse determinata. Vede a figura 13.

Eserciziu 3- Usendu a lege universale di a gravitazione è a seconda lege di Newton, a velocità di u satellitu pò esse determinata
Figura 13 citeia.com

CONCLUSIONES

Ogni particella materiale attrae qualsiasi altra particella materiale cù una forza direttamente proporzionale à u pruduttu di e masse di tramindui è inversamente proporzionale à u quadratu di a distanza chì li separa.

L'interazione gravitazionale trà dui corpi si manifesta sempre cum'è una coppia di forze uguali in direzzione è modulu, ma in direzzione opposta.

A lege di Newton di a gravitazione universale ci permette di determinà a forza cù chì dui oggetti cù massa sò attratti, sapendu chì a forza di attrazione trà duie masse hè direttamente prupurziunale à u pruduttu di e masse è inversamente proporzionale à u quatratu di a distanza chì li separa. .

REFERENCIAS

[1] [2] [3]

Lascia una risposta

U vostru indirizzu email ùn esse publicatu. campi, nicissarii sò marcati cù *

Stu situ utilizeghja Akismet per reducisce u puzzicheghju. Sapete ciò chì i dati di i vostri dati è processatu.